söndag, november 11, 2007

Och jag ska borsta hästar och jag ska mocka stall,,,

Strålande väder! I dag ska jag borsta på mina hästar. Jag får nog ta ett kort före och ett efter. Hoppas att hovslagaren hör av sig i eftermiddag. Gårdsplanen består av glansis så det är brodd dags. Bara att hoppas att han har pytteskor hemma. Snobben har ju världens minsta hovar.

I går var det "Arkivens dag" så då jobbade vi hela dagen på Skansen. Alla fotopärmar, ja nästan, var upptagna från arkivet. Vi hade en del fotografer här förr i tiden, så det är mycket kort. Sent 1800-tal och framåt. Några porträtt och sen Tenn-Lars. Han var en tusenkonsnär och en jäkel på att ta kort. Ingen atelje där inte. Han släpade ut sin offer i skogen eller ut i snön och tog dom mest underbara kort. Han har nog dokumenterat dom flesta i början på 1900-talet och fram en bit. I går kom alltså en hel del folk och satt och kikade på sina släktingar som för länge sen har lämnat detta jordeliv. En del beställde kopior, och det är där mina nya färdigheter kommer in. Nu ska vi göra dessa kopior,L och jag. Men det ska nog gå bra. Jag tycker det är lite tråkigt att det inte finns nån som dokumenterar i dag. Med foto alltså. "Riktiga" kort och inte bara digitalt. Men det är ju tur att vi har det vi har.

Nej, nu är det påklädningsdags och ut i verkligheten. Mot hästarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj...inte visste jag att ni hade foton där....
Står namnen på vilka det är också?
Är ju en sån där galen släktforskare....

Kanelbullen sa...

christina w: Många är okända, men många har namn. Har du nån anknytning? Är det nån jag ska leta efter?